Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι η συμφωνία φιλοξενούσας χώρας μεταξύ των ελληνικών αρχών και της εταιρείας Trans Adriatic Pipeline AG (TAP) είναι συμβατή με τους κανόνες της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων.
Το έργο αυτό θα βελτιώσει την ασφάλεια και θα διαφοροποιήσει τον ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ, χωρίς να στρεβλώσει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς.
Η αρμόδια Επίτροπος για την πολιτική ανταγωνισμού κα Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ, δήλωσε σχετικά: «Η σημερινή απόφαση ανοίγει τον δρόμο για ένα έργο υποδομής πολλών δισεκατομμυρίων στην Ελλάδα. Ο Διαδριατικός αγωγός θα εξασφαλίσει στην ΕΕ επιπλέον φυσικό αέριο και θα αυξήσει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα επενδυτικά κίνητρα που παρέχει η ελληνική κυβέρνηση περιορίζονται σε ό,τι είναι αναγκαίο για την πραγματοποίηση αυτού του έργου και σε συμμόρφωση με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.»
Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιος για την Ενεργειακή Ένωση κ. Μάρος Σέφτσοβιτς, δήλωσε: «Η σημερινή έγκριση της συμφωνίας TAP αποτελεί σημαντικό βήμα προς την ολοκλήρωση του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Η στρατηγική-πλαίσιο για την Ενεργειακή Ένωση του Φεβρουαρίου 2015 αναγνωρίζει ότι το έργο αυτό συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ, εφοδιάζοντας την Ευρώπη με νέες οδούς και πηγές φυσικού αερίου. Η υπουργική διάσκεψη για τον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, που πραγματοποιήθηκε στο Μπακού τη Δευτέρα και στην οποία συμμετείχα, επιβεβαίωσε την αποφασιστικότητα όλων των συμμετεχουσών χωρών και κοινοπραξιών για την έγκαιρη ολοκλήρωση του σημαντικού αυτού έργου υποδομής».
Ο Διαδριατικός αγωγός είναι το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, που στοχεύει στη σύνδεση της αγοράς της ΕΕ με νέες πηγές φυσικού αερίου. Με αρχική ικανότητα μεταφοράς 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ II στο Αζερμπαϊτζάν στην αγορά της ΕΕ από το 2020. Ο αγωγός θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και μέσω Αλβανίας θα καταλήγει στην Ιταλία, διασχίζοντας υπογείως την Αδριατική. Η εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή και τη λειτουργία του Διαδριατικού αγωγού είναι η Trans Adriatic Pipeline AG (TAP), μια κοινοπραξία ενεργειακών εταιρειών. Η TAP θα επενδύσει στο έργο 5,6 δισ. ευρώ για μια πενταετία, εκ των οποίων 2,3 δισ. ευρώ στην Ελλάδα.
Οι ελληνικές αρχές και η TAP υπέγραψαν συμφωνία φιλοξενούσας χώρας. Η συμφωνία αυτή καθορίζει τους όρους κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού από την TAP, καθώς και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις των δύο μερών. Ειδικότερα, η συμφωνία παρέχει στην TAP ειδικό φορολογικό καθεστώς για 25 χρόνια από την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων. Το γεγονός αυτό ενδεχομένως να παρέχει στην εταιρεία οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι δεν θα ωφελούνται από το ειδικό φορολογικό καθεστώς και, ως εκ τούτου, να συνεπάγεται κρατική ενίσχυση κατά την έννοια των κανόνων της ΕΕ.
Η Επιτροπή εξέτασε το έργο με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές του 2014 σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος (οι «κατευθυντήριες γραμμές»). Σύμφωνα με αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές, οι κρατικές ενισχύσεις μπορούν να θεωρούνται συμβατές με τους κανόνες της ΕΕ υπό ορισμένες προϋποθέσεις εφόσον προωθούν στόχους κοινού ενδιαφέροντος. Η Επιτροπή διαπίστωσε τα εξής:
- το έργο θα συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών και των οδών του ευρωπαϊκού ενεργειακού εφοδιασμού: θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας Θάλασσας και τη Μέση Ανατολή στην ΕΕ·
- θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου χάρη στις επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου και στη νέα οδό εφοδιασμού της ΕΕ·
- η κατασκευή του αγωγού απαιτεί σημαντικές αρχικές επενδύσεις για πολλά χρόνια προτού αρχίσει να παράγει έσοδα. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από ιδιωτικές επενδύσεις και θα αποφέρει έσοδα στο ελληνικό τμήμα μόνο από τα τέλη που θα καταβάλλουν οι πελάτες οι οποίοι μεταφέρουν φυσικό αέριο μέσω του αγωγού. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το έργο θα ήταν απίθανο να υλοποιηθεί χωρίς ενίσχυση·
- η ενίσχυση αυτή έγκειται σε ειδικό φορολογικό καθεστώς το οποίο, ανάλογα με το αν αυξάνονται ή μειώνονται οι φορολογικοί συντελεστές, θα έχει ως αποτέλεσμα να καταβάλλει η TAP λιγότερους ή περισσότερους φόρους απ’ ό,τι θα έκανε χωρίς την ενίσχυση. Σε περίπτωση αύξησης των συντελεστών, η ενίσχυση θα περιορίζεται στο ελάχιστο φορολογικό πλεονέκτημα για την TAP·
- ειδικότερα, το καθεστώς περιλαμβάνει έναν μηχανισμό αναπροσαρμογής που περιορίζει το μέγιστο πλεονέκτημα για την TAP. Αν ο αντίστοιχος φορολογικός συντελεστής που ισχύει στην Ελλάδα αυξηθεί ή μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο από 20%, η συμμετοχή της TAP θα υπολογιστεί εκ νέου μέσω του μηχανισμού αναπροσαρμογής. Οι ελληνικές ρυθμιστικές αρχές θα παρακολουθούν τη διαδικασία αυτή ώστε να διασφαλίζεται ότι η TAP συμμορφώνεται με την προβλεπόμενη μεθοδολογία και ότι, συνεπώς, η ενίσχυση περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές, τα οφέλη του έργου, ως προς την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, υπερέχουν σαφώς των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που ενδεχομένως να προκαλούσε η κρατική ενίσχυση.
Η συμφωνία της Επιτροπής ως προς τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης είναι ένας από τους όρους της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας που πρέπει να εκπληρωθεί προτού ξεκινήσει το έργου του Διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου.
Ιστορικό
Η Trans Adriatic Pipeline AG είναι μια κοινοπραξία με έδρα την Ελβετία. Μέτοχοί της είναι οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).
Ο Διαδριατικός αγωγός αναγνωρίζεται ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) στο πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ για τις διευρωπαϊκές υποδομές στον τομέα της ενέργειας. Στόχος των ΕΚΕ είναι να συμβάλλουν στη δημιουργία μιας ενοποιημένης αγοράς ενέργειας στην ΕΕ και έχουν καθοριστική σημασία για την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ όσον αφορά την εξασφάλιση προσιτής, ασφαλούς και βιώσιμης ενέργειας.
Η Επιτροπή δημοσίευσε το 2013 τον πρώτο κατάλογο των ΕΚΕ, ο οποίος επικαιροποιείται ανά διετία, ώστε να προστίθενται έργα που καλύπτουν νέες ανάγκες και να διαγράφονται τα παρωχημένα. Ο ισχύων κατάλογος των ΕΚΕ εγκρίθηκε στις 18 Νοεμβρίου 2015.