Amazon – Morrisons

Συνεργασία Amazon – Morrisons για διαδικτυακές παραγγελίες λιανικής στα τρόφιμα

Προ εβδομάδος υπεγράφη μεταξύ του ομίλου σούπερ μάρκετ Μorrisons (τέταρτη μεγαλύτερη αλυσίδα στο HB) και της Amazon συμφωνία συνεργασίας, με την πρώτη να προμηθεύει με προϊόντα τροφίμων και ποτών τη δεύτερη.

Παρά το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει γνωστές όλες οι λεπτομέρειες της συμφωνίας, φαίνεται ότι αφορά κατ’ αρχήν, περιορισμένο αριθμό γραμμών προϊόντων, ενώ δίδεται η δυνατότητα στην Amazon να διαλέγει τα προϊόντα με τα οποία επιθυμεί να εφοδιάζεται. Παράλληλα, η Morrisons επαναδιαπραγματεύεται την, επικερδή για τη δεύτερη, συμφωνία της με την Ocado (σημαντικός online λιανοπωλητής), εξασφαλίζοντας επιπλέον χώρο στο νέο κέντρο εξυπηρέτησης πελατών της OCADO με αντάλλαγμα τη διάθεση προϊόντων της από σημεία πώλησης της Morissons.

Αν και η Morrisons δεν ήταν η μόνη επιλογή για την Amazon, αποτελεί μάλλον τον ιδανικό συνδυασμό καθώς η Morrisons δυσκολευόταν να εκμεταλλευτεί πλήρως τη μεγάλη παραγωγική βάση της, λόγω του τέλματος στο οποίο έχουν περιέλθει οι πωλήσεις της. Με τη συμφωνία αυτή, αποκτά άμεση πρόσβαση σε ένα δίκτυο, το οποίο δεν υπήρχε πριν κάποιους μήνες.

Σύμφωνα με αναλυτές, το γεγονός ότι η Amazon θα προμηθεύει με αξιοπιστία το ΗΒ με φρέσκα τρόφιμα, επιτρέποντας της να επιτύχει οικονομίες κλίμακας και εμπειρία, θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στη βρετανική λιανική αγορά τροφίμων, με τη Morrisons να τη βοηθά να ξεπεράσει κάποια σημαντικά εμπόδια στην επέκτασή της στην αγορά. Ενδιαφέρον έχουν και οι επιπτώσεις της συμφωνίας στην OCADO, η οποία από τη μία αναδιαπραγματεύτηκε το συμβόλαιό της με τη Morrisons και από την άλλη έρχεται αντιμέτωπη, εντός της χώρας, με ένα γιγάντιο ανταγωνιστή στις διαδικτυακές πωλήσεις.

Η Amazon αποτελεί θεμελιώδη απειλή για τις αλυσίδες λιανικής σε μία on-line αγορά, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ οριακά και τα έξοδα αποστολής αποτελούν καταλυτικό παράγοντα. Συγκεκριμένα, η ετήσια συνδρομή των 79 λιρών το χρόνο για αποστολές τροφίμων από την Amazon, ερμηνεύεται ως απόφαση της εταιρείας να διανέμει με ζημίες. Αυτό έχει προβληματίσει τους υπόλοιπους τέσσερις μεγάλους ομίλους σούπερ μάρκετ καθώς στην εκάστοτε αποστολή μπορούν να χρεώσουν το πολύ 5 λίρες σε έξοδα, ενώ αυτή τους στοιχίζει 20 λίρες, γεγονός που τις έχει καταστήσει πλήρως ζημιογόνες.

Στον αντίποδα, κατά κάποιους αναλυτές, οι υψηλές τιμές σε συνδυασμό με την μικρότερη γκάμα που θα προσφέρει η Amazon, δεν την καθιστούν σημαντική βραχυπρόθεσμη απειλή για τους λιανοπωλητές. Στην αγορά εκτιμάται ότι η συμφωνία μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία για ευρύτερες κινήσεις στον κλάδο, καθώς αναμένεται να έχει βραχυπρόθεσμα αντίκτυπο στην εντατικοποίηση ή μη, της σύναψης συμφωνίας μεταξύ Sainsbury’s με την Argos (που καλύπτει τον τομέα των ειδών σπιτιού), καθώς επίσης και αν η Tesco ή η Asda θα θελήσουν να μπουν στον ανταγωνισμό.

Με αυτή τη συμφωνία η Amazon εξασφαλίζει παράδοση εντός μίας ώρας εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Ωστόσο, παρά την εμπιστοσύνη που έχει καλλιεργήσει η Amazon με τους πελάτες της, η φυσική επαφή του πελάτη με το προϊόν αποτελεί το βασικό πλεονέκτημα των καταστημάτων έναντι των διαδικτυακών πωλήσεων, τουλάχιστον στο προβλεπτό μέλλον.

*Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το Γραφείο ΟΕΥ της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Λονδίνο